В помощ на израстването на децата
Свами Сатянанда Сарасвати
Авторски превод Светла Благоева, Йога студио 108
Как може да се помогне на деца, които имат затруднения с ума и ученето, без да са умствено изостанали, но да са прекалено активни и неспокойни?
Има 2 начина. Може да има и повече, но тези 2 начина са изпитани. Единият е йога нидра, а другият са хатха йога практиките като джала нети (промивка на носа с топла солена вода) и някои други очистителни практики, но най-добрият метод е с йога нидра.
За да използвате йога нидра за тази цел, изчакайте няколко минути след като детето е заспало. Трябва да уцелите точно момента, в който детото вече е заспало. Обикновено е необходимо за това около 3-5 минути, когато детето вече навлезло в полето на подсъзнанието – когато е преминало момента на задрямване и вече спи. В това време го събудете и му кажете че трябва да направи нети и след като го направи, отново го сложете да спи.
Направете това 15 последователни дни. На 16-тия ден вие направете нети. На 17-тия ден детето ще го направи заедно с вас. Това, което аз имам предвид е че преди да го научите на някоя йога практика, трябва да използвате помощта на подсъзнанието и практиките, с които да можете да комуникирате с неговото подсъзнание, защото съзнанието на детето не отговаря.
Знаете ли, когато спите, съзнанието, което действа е различно. Когато сънувате и когато сте будни различни съзнания оперират. Разбира се това е доста груб начин да използвате йога нидра, но това е начин да си помогнете и да накарате детето да прави неща, които иначе не би правило.
Важната подробност, която трябва да помните е, че това състояние на съзнанието, в което живеете не е динамично състояние. По-динамично от него е подсъзнанието, а още по-динамично е състоянието на дълбок сън. Спящото състояние е много динамично. Ако сте способни да влияете върху съзнанието си по време на дълбок сън, можете да промените съдбата си. Но ако имате намерение да подавате на друг мисловн сугестия, трябва да се консултирате с човек, който знае действията и реакциите на подобни сугестии в дълбоките нива на ума.
—Мумбай, Ноември 1976
Дали съдбата на детето се определя в момента на неговото раждане?
Съдбата не се определя в момента на раждането. Съдбата се формира в утробата на майката след като ембрионът вече е развит. Първите 3 месеца ембрионът се формира от само себе си, то е точно като тумор. В четвъртия месец, съдбата се внася в клеткитеl. И това внасяне на съдбата се случва, когато душата влиза в зародиша, през четвъртия месец. Животът и душата започват да си взаимодействат. Това е като да засеете семе в душата. През деветия месец, когато детето се ражда, неговата съдба започва да се проявява така, както семето започва да покълва 10-15 дни след като е било засято. Семето на съзнанието е внесено в 4-тия месец, и в момента, в който бебето излиза на бял свят, неговата съдба започва да се проявява.
Съдбата, която детето носи е продължение на неговите предишни превъплъщения така, както семето, което е покълнало, носи в себе си продължението на предишните си съществувания на манго или на гуава или на ябълково дърво. Съдбата се запечатва в каузалното, причинно тяло. Има видими, както и невидими тела около душата, които могат да се класифират в 3 групи: грубото, материално тяло, астралното, енергийно тяло и каузалното, психичното тяло. Ние можем да видим само материалното тяло. Каузалното тяло носи всички възможности на съдбата, но астралното тяло е самата съдба.
В момента на смъртта, каузалното тяло и астралното тяло се разделят от грубото, материално тяло и се интегрират. Единствената функция на каузалното тяло е да служи като превозно средство за астралното тяло. Когато душата влиза в зародиша в 4-тия месец, каузалното тяло влиза във физическото тяло и посява астралното тяло в него. Астралното тяло се посява в полето на ума. И колкото повече умът расте и се развива, толкова повече съдбата се проявява. В ранното детство, докато още умът и мозъка не са развити, още няма разбиране и прояваване на съдбата.
Душата е различна от трите тела. Тя само ги следва. Има една притча от Упанишадите: Две птици седяли на клоните на едно дърво. Те били приятели. Едната птица стояла на по-нисък клон, а другата била на върха на дървото. Птицата на по-ниския клон си кълвяла от плодовете. Всеки път, когато клъввала, се оказвало че плодът горчи и птицата го изплювала. Когато приключвала с едното дърво, се прехвърляла на друго. Другата птица също се премествала на същото дърво. И това продължавало. Птицата на горния колон само следвала птицата на ниския клон. Един ден, птицата от ниския клон се уморила и била леко раздразнена. Тя погледнала нагоре към своя приятел и попитала, „Хей, защо ти също не хапваш от плодовете?“ Другата птица отговорила, „Е, ти се опитваш да ядеш, но безуспешно.“ Първата птица казала, „Но аз се опитвам да намеря сладък плод.“ И приятелят отговорил, „Когато откриеш сладък плод, просто ми кажи. Колко дървета вече провери и колко пъти направи опити и грешки? Аз само чакам. В момента, в който откриеш сладък плод, аз ще се включа.“ И така те продължили да се местят от дърво на дърво. Едната птица била все раздразнена и разочарована, с покачващи се очаквания и желания, а другата се местела без очаквания, само да прави компания на приятеля. си.
Най-накрая, птицата от ниския клон се обезверила. Погледнала нагоре и казала „Какво да правя сега?“. Птицата от върха казала, „Просто си стои тихо. Спри да търсиш, спри да бъдеш така изискваща и да желаеш толкова много. Няма сладък плод. Единственото нещо, което можеш да направиш, е да бъдеш наблюдател и да наблюдаваш всичко, което ти се случва, без да влагаш личен елемент и его.“ След като чула това, птицата от ниския клон станала тиха и спокойна. Превърнала се в дживанмукта, този, който се е освободил от преражданията.
По същия начин, душата ни следва живот след живот. И няма нищо общо с това, което вие правите; тя не е този, който преживява удоволствие или болка. Тя не споделя вашите радости и не участва във вашите особеност. Душата е мълчалив зрител на безсмиленото пътуване из живота. И затова, не питайте какво се случва с душата и защо тя си мигрира постоянно с нас. За пътуващия човек, един миг е достатъчен да стане дживанмукти. След като сте осъзнали безплодността на всичко, което правите или сте искали да видите като алтернава на съществуването, или когато спрете и се замислите “За какво е всичко това?’ може би ще получите проблясък за висшата душа, която ви следва прераждане след прераждане. не си мислете че душата се преселва. вашата съдба се преселва, вашите желания, страсти и желание за живот и за наслада мигрират, не душата.
— Ganga Darshan, January 1982
Парамахамса Ниранджанананда
1989-1994
Как можем да контролираме децата си и как да ги накараме да вървят по правилния път?
Преди това трябва вие самите да имате контрол над себе си и да върви по правилния път. Вие трябва да сте пример за децата си. Само чрез пример и само с реален, практически опит можете да обучите децата си да развият техния потенциал, тяхната творческа натура. Само да поучавате децата и да им развивате тези за морал и поведение няма да ги промени и няма да ги направи по-добри, няма смисъл да им казвате че те не трябва да правят това или онова, ако вие самите го правите. Децата са много наблюдателни, те са много гъвкави и податливи на влияние и можете да ги моделирате както желаете, но с пример.
Първото нещо, което трябва да направите, за да усъвършенствате качествата на детето и неговото съзнание е да го оставите да се изразява свободно; дори ако ви обижда или ви наранява, позволете му. Ако не му позволите да ви обиди, тогава подтискате неговата природа, но ако му позволите, тогава давате възможност на детския ум да се разтвори и да се изрази, било то вербално, морално, физически или интелектуално, и тогава това дете ще израстне интелигентно и с творческа нагласа.
Много деца идват в ашрама в Мунгер. Често те остават тук за 1 или няколко години и след това се прибират обратно по домовете си. Често когато се върнат обратно, решават да останат и да бъдат саняси. Децата тук имат пълна свобода да изразяват себе си. Тук те могат да правят каквото си пожелаят, могат да ви нагрубят и вие нищо не можете да им кажете. Могат и да бъдат като ангели, могат и да бъдат много непослушни, като Денис белята.
Свободата на изява е важна и трябва да бъде акомпанирана с подходящите самскари (впечатления). Можете да им дадете правилните самскари чрез практиките на асана и пранаяма и постепенно да ги въвеждате в различните принципи и практики в йога, така че да могат да изградят една добра база и основа за тяхното бъдеще. Ако децата ви започнат да практикуват йога от много ранна възраст, ще забележите че в по-късните години в живота им те няма да се сблъскат с проблеми и напрежение, с каквито вие сте се срещнали и дори да се появят подобни проблеми, те ще бъдат добре екипирани, за да могат да се справят с тези ситуации, като те ще се справят много по-добре от вас, защото вие не сте имали късмета да получите тази основа, знание и тренинг, което те са имали в ранната възраст.
Ак искате да вкарате детето си в правилния път, дайте му основата на йога практиките, които ще позволят на детето да се справи с всичко, което възниква в живота му.
На каква възраст умът на детето се обуславя от рамката на обществото и живота? Може ли йога да предотврати това.
Йога казва че първоначално умът е напълно чист и непрограмиран. програмирането на ума на по-фини нива на подсъзнанието и несъзнанието започва от четвъртия или петия месец след зачеването. А външното програмиране започва, когато започва и обучението.
На дълбоко ниво, ние несъзнателно съхраняваме импресии, впечатления, идеи и концепции, които изграждат нашата личност. И докато дълбокото съзнание получава тези впечатления и инстинктивни опитности, няма блокажи с интелектуални концепции за грешно и правилно. Така че относно самскарите или кармите, това е нещо физическо и външно, което се случва след раждането.
Йога вижда израстването на външните качества на интелекта като основна бариера за пълното разгръщане на потенциала на ума. Умът е само 25% от интелекта. докато останалите 75% са интуицията и преживяното. И това е класификацията на ума в описанието на манас, чита, будни и ахамкара, всяко от което е 25 %.
Чрез пробуждане на външните качества – будхи, или интелекта, не позволяваме на аспекта на вивека в будхи да изкристализира естествено и спонтанно, и така блокираме интуитивните и експериментални качества на ума. И по този начин в една по-късна възраст ние се фиксираме в концепции, идеи, вярвания и насоки в живота, дадени ни от семействата, училището, обществото. Много често когато хората започнат да преоткриват тяхната истинска природа чрез различните практики и медитация, те минават през процес на изливане на импресии, излизане на идеи и концепции, който са давали една грешна представа за нас самите като личности. В една по-късна възраст, когато това пречистване вече е започнало, човек става по-възприемчив, защото елиминира тези интелектуални блокажи, тогава интиутивното и психичното излиза и се проявява. В детето, тези качества са активни и действащи. Йога не приема това като трансцедентално състояние на ума у детето, но като един процес на спонтанно израстване на детското съзнание.
Каква отговорност носят родителите за насоката в живота на едно дете.
Според йога родителите играят много важна роля в живота на техните деца. Децата в ранните години са много възприемчиви на влияние и попиват всичко от родителите си. Най-важното в отглежадането на децата е държанието и отношението на родителите, това най-силно повлиява върху съзнанието на децата. Много важно е да разберете че като родители имате една много важна отговорност към децата – да им осигурите добри самскари, които да им помогнат да прогресират в живота, който те ще изберат. Децата трябва да получат знанието как да постигнат и да запазят яснота на ума. Те трябва да възприемат и попият знанието – какво е правилно и какво не.
Родителите не би трябвало да прожектират своите особености върху децата, а да ги оставят да израстват независими. Ако родителите не успеят да заложат добри самскари и все пак имат големи очаквания за децата си, ако децата не оправдаят тези очаквания, имат усещането че са се провалили в отглеждането им. Децата са независими същества, които имат нужда от свое пространство, имат нужда от окуражаване, подкрепа и напътстване; имат нужда от позитивно разбиране от вас, родителите.
Във всеки случай, самксарите са тези, които играят главната роля в живота на децата ви, а пък ако вие успеете да събудите и да заложите позитивни самскари у тях, тогава ще сте изпълнили мисията си на родител.
До каква степен йога въздейства върху плода в майката?
Има традиция, не само вярване, но традиция, която поддържа идеята че точно от момента на зачеване можем да започнем с позитивните самскари към бебето в утробата. Има много примери в историята, също и модерната наука вече признава, че след 3-тия месец, когато всъщност душата на детето влиза в утробата на майката, започва обучението на детето, така че още с раждането си то да има вече заложени позитивни самскари и знание.
Много хора експериментират с подобни идеи и практикуват йога и са видяли лично как постигат позитивни резултати. Качеството на децата, родени от родители, практикуващи йога е много различно от тези, който нямат връзка с духовна традиция или йога традиция. Аз мога само да кажа, че е възможно да въздействате с йога практики така на плода, че с течение на времето детето да стане гений.
Как могат родителите да бъдат добър пример за децата си?
Родителите и особено майките, имат много силно емоционално и психическо въздействие върху децата. Бащите въздействат върху интелектуалното развитие на децата, а майките въздействат върху емоционалното развитие на децата. Най-добре е ако и майката и бащата заедно са добър пример и дават правилно разбиране на детето за живота, който те желаят детето им да води. Децата имат тенденцията да поемат нещата интуитивни, с психиката си, а не интелектуално, логически или рационално. Децата винаги разбират, когато вие им казвате лъжа, те го чувстват интуитивно. Те може да не успяват съвсем да разберат на интелектуален план това, но го усещат. Те имат много развита интуиция някъде до 8-ма – 12 -та година. След което интелектът завладява съзнанието и поема контрол над психиката.
От гледна точка на йога, се смята че всеки родител е длъжен да достави и зареди детето си с позитивни самскари и да му даде правилно разбиране за живота. И това може да се случи само ако самите вие живеете откровен, съзнателен живот, без да налагате собствените си амбиции и очаквания на децата си. Така че вие първо трябва да направите усилието да промените себе си, защото само чрез добрият пример можете да учите другите как да живеят правилно живота си.