Рудракша – Дървото на живота
Д-р Свами Кармананда Сарасвати, превод Светлана Благоева
Никоя друга духовна емблема не е по-тясно свързана с пътя на йога от рудракша мала или броеница. Зърната на рудракша са синоним на Шива, повелителят на сегашното пробуждане на йогийската наука по света. Нито едно дърво не е толкова богато на древни писмени препратки, духовни митове и легенди, както рудракша дървото. Името „рудракша“ означава сълзите на Рудра, а семената на рудракша отдавна са търсени заради предполагаемите им лечебни и магически свойства.
Рудраджабал Упанишад ни казва, че Шива е бил в медитация в продължение на много хиляди години. Когато отворил очи след продължителнот състояние на самадхи, той видял всички огромни страдания и мъки на непросветените същества. Те били оплетени в тяхната борба и объркване. Както и липсата на какъвто и да е начин да разпознаят тежкото си положение. И възможността да се издигнат над тези привидно непреодолими трудности. От състрадание в очите му се отронили сълзи и те, падайки на земята, дават живот на дърво, наречено Махарудракша. Рудра е името, дадено на Шива в неговия разрушителен аспект и на санскрит означава „плач“ или „причина за сълзи“.
Физическата форма
Ботаническата класификация на дървото рудракша е род Eleocarpus, семейство Eleocarpaceae. Разпознати са над 300 различни вида рудракша, но от тях само шест са често срещани. Рудракша дървото, или неговата разновидност като по-малки храсти, се среща в Тибет, Непал, Индия, Китай, Ява, Австралия, Нова Зеландия, Полинезия и Мавриций.
Дървото рудракша цъфти през дъждовния сезон, като цветята са бели. Дървото рудракша обикновено дава плодове след около пет години, но на някои са необходими до двадесет години, за да дадат плод. Плодът се появява през месеците ноември и декември, а семената са в сърцевината, покрити със синкаво-лилава пулпа.
Изработването на семе или биджа
Приготвянето на мъниста рудракша има строга специфика. Семената се изсушават на слънце и външната обвивка се обелва и тя разкрива кръгло или бадемово семе, често с полепнали нишки от пулпа. Тази пулпа се отстранява чрез варене във вода, смесена със сода бикарбонат.
След това семената трябва да бъдат обработени чрез накисване в различни масла, включително бадемово масло, смесено с мускус и други благовонни масла. Накрая приготвените мъниста се нагряват на дима на свещен огън, в който горят седем различни свещени дърва. След това семената се втриват с пепелта от огъня.
Качество и класификация
Най-качествените мъниста рудракша са разделени на части с форма на полумесец, като е разделен плодът на портокал. Тези части се наричат „мукхи“, която означава лица и тяхното значение се определя от броя им. Многостранните мъниста обикновено са с 2 до 16 мукхи, или 22 мукхи, въпреки че се срещат понякога и с повече мукхи.
Според „Йога Сара“ духовните атрибути и сили, съответстващи на боговете, се намират в мънистата според броя на лицата или мукхи. Това определя подходящите мантри, които да се рецитират върху всяка мала, и съответно стойността на броеницата за този, който я носи.
Еднолицевата рудракша (ека мукхи) се счита за въплъщение на самия Шива. Според една легенда всяка година Шива дарява три такива семена на света – едното достига на най-ценния му последовател, второто до политически лидер, крал или държавник, докато третото се пази от самия него. Тази рудракша е много рядка и ценна. Който я носи, ще бъде освободен от грехове и ако се упражнява в самоконтрол, той става едно с абсолюта (чистото съзнание). Тя дава както наслада (кама), така и освобождение (мокша).
Двуликата рудракша се счита за свещена за Ардханаришвара, който е наполовина Шива – мъжкия принцип и наполовина Парвати – женския принцип. Това отразява тантра концепцията за божествената личност, притежаваща както мъжки, така и женски атрибути. Семето е известно още като Гаури Шанкара и прави възможно постигането на всички желания. Дарява с концентрация и еднопосоченост на ума, дарява с тантрически сили и носи мир в съпружеския живот и улеснява пробуждането на кундалини шакти при сериозно практикуващите.
Петликият (панча мукхи) е най-разпространената рудракша. Носи се само от религиозни поклонници, садху, йоги и свами. Той е свещен за Шива като Каала-аси (Кал-агни), разрушител на Яма, бог на смъртта. Той символизира Шива в неговите пет аспекта или панчабрахма (Садяджата, Вамадева, Агхора, Татпуруша и Иш-шана); и се казва, че отблъсква петте зли действия (панчамахапатака). Според Шива Пурана: „Това е божествено. Дава спасение и постигане на всички желани цели!“
Биджа мантрите за носене на семената от рудракша, в зависимост от броя на мукхи, е както следва: (1) Ом хринг намаха, (2) Ом намаха, (3) Ом клин намаха, (4) Ом хринг намаха, (5) Ом хринг намаха, (6) Ом хринг хранг намаха, (7) Ом хрунг намаха, (8) Ом хранг намаха hrang namah, (9) Ом хринг хрунг намаха, (10) Ом хринг намаха, (11) Ом хринг хрунг намаха, (12) Ом кринг кшанг ронг намаха. (13) Ом хринг намаха, (14) Ом намаха.
В психологически план различните мукхи действат като регулатори на волтажа, определяйки интензитета и честотата на духовната енергия, получена от космически източници и интегрирана в психическата личност на този, който носи малата. Това зависи от личните качества, самскари и ниво на еволюция, както и от вида и броя, които ще се носят.
Рудракша мънистата могат да бъдат в пет различни цвята и да се носят според кастата. Според Рудраджабал Упанишад белите мъниста се произвеждат само в небесата и трябва да се носят само от боговете; кафявите мъниста трябва да се носят от брамини; червените мъниста са за кшатриите, жълтите мъниста са за вайшите, а черните мъниста са за шудрите. Най-високо ценени са белите, следвани от червено, след това златисто, черно и кафяво. Белите и червените мъниста са голяма рядкост.
Понякога червеното и черното не са естествени цветове, а се получават след накисване на семената в маслени багрила по време на процеса на консервиране.
Кръвно налягане и рудракша
Рудракша семената заемат уникално място в индуистката Материя Медика. Винаги се е смятало, че притежава свойства, които предотвратяват стареенето, удължават живота и подмладяват човешкия организъм.
Зърната рудракша са признати като антипиретични (понижават повишената телесна температура), антихелминтни (освобождават тялото от червеи) и антипарализиращи. Те помагат на този, който ги носи, да поддържа перфектен баланс между трите жизненоважни доши – кафа, вата и пита.
Основното физиологично влияние на рудракша върху човешкото тяло е да контролира кръвното налягане. Това е много важно не само за тези с хипертония и хипотония, но и за тези, които желаят да медитират успешно. Това е така, защото кръвното налягане се променя по време на медитация и хората могат да имат преживявания, които бъркат като духовни; или усещане на топлина или студ в тялото; или дори да има усещане за раздразнителност.
Как действа рудракша на физиологическо ниво. Отстрани на шията има група чувствителни на натиск клетки, наречени барорецептори. Те непрекъснато следят променящото се кръвно налягане, придружаващо всеки сърдечен импулс, и предават тази информация на вазомоторния център в основата на мозъка. Този център прави всяка минута корекции на сърдечната честота и сърдечния дебит, което позволява да се поддържа постоянно кръвно налягане. По време на медитация, когато рудракша се носи в контакт с барорецепторите, контролът върху сърдечния импулс се засилва, така че да не се появяват вариации и медитацията да не се нарушава от тези преходни влияния.
Ето защо, въз основа на собствения си клиничен опит, лечители и лекари от всяка лечебна наука в днешна Индия рутинно предписват носенето на рудракша като помощно средство за контролиране на кръвното налягане и управление на сърдечни заболявания.
Други медицински употреби
Различни видове дървета от семейството на рудракша се използват в много традиционни системи за лечение. Например, запарка от кора и листа се използва като вода за уста при възпалени венци. Плодът, който е с високо съдържание на лимонена киселина, се използва при някои органични мозъчни заболявания, пневмония, язви, дизентерия и диария, както и като еметик (средство за повръщане). Листата са с високо съдържание на витамин С и се използват при ревматизъм и като противоотрова. Отвара от кора се използва и при ревматизъм, лошо храносмилане и жлъчка. Семената се използват отново при ревматизъм, коремен тиф и епилепсия. Страдащите от едра шарка, варицела или проказа могат да ползват пастата, получена чрез триене на сушените плодове или семената върху костилка.
Атхарва Веда, Пураните и Упанишадите описват лечебните свойства на всеки вид семена, но трябва да се потърси експертен съвет, преди да се използва някой от тези методи.
Духовно значение
В духовния живот рудракша мала се получава от гуру в момента на посвещението. Когато е получена от гуру, такава мала има безкрайна стойност и не може да се определи цена за нея.
Броят на носените мъниста рудракша е променлив. Според писанията ползите, постигнати от носенето на 1100 мъниста, не могат да бъдат описани за хиляди години. „Нека онези, които имат вяра, носят 3 мъниста в косите, 6 на всяко ухо, 12 около всяка китка, 36 над темето на главата или 27 около врата и 108 като броеница. Те със сигурност ще достигнат благословията на Рудра, се казва в Упанишадите.
Рудракша трябва да се носи от всички онези, които желаят както наслада (кама), така и освобождение (мокша) в живота, и особено от поклонници на Шива или неговата съпруга, Кали, Ума, Парвати Деви, казват писанията. Рудракша е почитана и от домакините, ангажирани в активен светски живот, за да подобрят своята карма.
Други тантри твърдят, че който носи рудракша мала ще получи ридхи (психически просперитет). Рудракша мала също се използва в различни садхани за повтаряне на мантри, ритуали, както и като защита срещу нещастия, злополуки и болести.
Кундалини традиция
В традицията на кундалини йога рудракша е символ на агия чакра (брумадхя), обител на духовното прозрение и интуиция. Следствие от крия йога практика или със силата на дълги и сериозни ограничения или аскези, емоционалната и репродуктивната енергия се пренасочват нагоре, към по-висшите центрове,
Това трансцендентално „семе“ на Шива се дарява в света от мъдреците, йогите и учителите като техните състрадателни дела и действия, оказващи силно влияние върху еволюцията и съдбата на човечеството като цяло. Рудракша е символ на тази трансформация на сексуалната енергия в духовна енергия в нервната система на йога практикуващия. И те се проявяват като сълзи на божествено вдъхновено, състрадателно, интуитивно и духовно действие за еволюцията на нашата раса.
Доста интересна и полезна статия! 🙂