Шиваратри Нощта на Шива

1 290

Шиваратри – Съюзът между Шива и Шакти

Свами Сатянанда Сарасвати

Авторски превод: Светла Благоева, Йога студио 108

ShivaratriИма две представи за духовното просветление. Едната е, че Шакти се пробужда, изкачва се по сушумна нади и се свързва с Шива в Сахасрара чакра. Шива представлява висшето космическо съзнание, а Шакти – еволюцията на енергията. Кундалини йога е основана на тази представа.

Другата представа е, че съзнанието отива да се срещне с Шакти и това е Шиваратри (Shivaratri). Идеята за Шиваратри е пробуждането на съзнанието на нивото на материалното съществуване и свързване с Шакти на по-висш стадий в развитието. Затова думата „ратри” означава тъмна нощ. Какво представляват нощта и деня на съзнанието? Когато отделният индивид преживява съществуването, обективната реалност около него, това е денят на съзнанието.
Нощта на съзнанието е, когато то е съвсем само и не съществува обективно изживяване. Ти не чуваш, не виждаш, не чувстваш, нито знаеш нещо. Времето, пространството и обективността  – трите качества на ума – губят своето влияние. Съзнанието остава само. Това е тъмната нощ на душата, периодът точно преди просветлението. Следователно Шиваратри е символ на духовното състояние самадхи. Но за нас, Шиваратри означава състоянието предхождащо самадхи, просветлението.

В преданието, Шива, който живеел в гората, тръгнал да се жени за Парвати, дъщеря на Хималаите, която живеела високо по снежните върхове. Той бил господаря, гуруто и предводител на духове и демони и затова те били част от неговата сватбена процесия. Някои от тях имали по едно око на тила, други нямали очи или пък имали очи на корема си.  Едни имали само по едно ухо, докато други имали огромни слонски уши, а трети само отвори за уши. Някои ходили на един крак, други на три.

Семейството на Парвати изпратило група посрещачи, които да ги ескортират до къщата на Парвати, но когато зърнали Шива и неговите необичайни придружители, те се обърнали обратно и побегнали с всички сили. В къщата на Парвати те разказали видяното със страхопочитание и ужас. „О, той е страховит! Зетят идва яздейки бик. Той е гол и тялото му е намазано с пепел. Има змии навсякъде по себе си, а най-отвратителни са неговите придружители.” Майката на Парвати била толкова разстроена. Как би могла да приеме толкова ужасен зет? Но самата Парвати останала спокойна и непоколебима.

В момента, в който процесията на Господаря Шива навлязла в Хималайското царство, той и неговите придружители се преобразили в смайващи божествени същества с красиви лица, изящни дрехи, ухайни цветя и прочие. Демоните се превърнали в прекрасни хора. Всичко се трансформирало за едно мигване на окото и затова венчавката се състояла.

Шива е символ на съзнанието. За отделния човек, съзнанието се движи все по-високо към Шакти. То върви нагоре с всичките ни инстинкти и животински наклонности, с всичко което сме. Дори когато практикуваме йога, всичко е все още с нас – страх, гняв, страсти, притеснения, тревоги – ти се придвижваш с всичките си придружители. Душата ти също  еволюира, напредва, заедно с останалите ти спътници. Но идва определен момент в духовния ти живот, когато всички тези придружители се трансформират и това, което е било инстинкт се превръща в интуиция.

По време на духовното си развитие, опитваш и се проваляш много пъти – отиваш в черквата за сватбата, но когато стигнеш до вратата, откриваш, че булката не е там и трябва да се прибереш  разочарован вкъщи. Получаваш проблясъци и може да успееш да получиш мимолетно впечатление за висше състояние, но то не е пълно. Когато дойде времето и трансформацията настъпи, грозните придружители се преобразяват в божествени служители в костюми и вратовръзки! Ужасяващите аспекти от твоята личност се превръщат в твои украшения и помощници.

Парвати символизира висшата енергия; също така тя символизира Кундалини шакти в Тантра. Божественият съюз, който се случва, когато Шива отива да се срещне с Шакти, представлява просветлението след абсолютна тъмнина.

Превод Светла Благоева, Йога студио 108


Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *