Практикуването на йога сатсанг

362

Практикуването на Йога – Свами Ниранджан – Германия, юни 2006 г.

Авторски превод: Светлана Благоева, Йога студио 108

Откривам, че съществува разлика между начинът, по който се прилага и практикува йога в страните от Западна и от Източна Европа. За много хора по целия свят йога представлява или физическа практика, или духовна дисциплина. Ако приемаме йога като физическо упражнение, обикновено я свързваме с различни занятия като аеробика, бягане, плуване и там някъде в тази поредица се нарежда и йога. Но ако хората вярват, че йога е система, която ще им помогне да постигнат и да изживеят мистични и духовни преживявания, то те също са подведени. Защото от моята лична практика в йога и разбирането ми за йога, съм осъзнал, че пътуването в йога започва с откритието на всеки един от нас на личния ни живот.

Без съмнение искаме да живеем в хубави къщи. Но за да можем да построим къщата, трябва да копаем в земята и да положим здрави основи и едва след като сме приключили работата по основите, можем да започнем изграждането на къщата. Ние не строим къщата някъде и после просто да я поставяме върху земята. Разбира се има и временни такива постройки и жилища като караваните, но те все пак са временни. Ако искате да имате нещо постоянно, трябва да вкопаете тази структура в земята. Да създадете първо здравата основа и едва тогава да се заемете с изграждането. Това също се отнася и към теориите, практиките и разбирането за йога. Ако създадем някаква йога структура в живота си без да положим усилия да задълбаем в земята, да положим правилните основи, тази постройка си остава изкуствена. Следователно йога трябва да бъде разглеждана като система, която развива потенциала на живота ни до пълния му максимум. И ако се замислим каква е нашата потребност или какво търсим ние в живота, установяваме, че има само три посоки, по които можем да поемем.

Три посоки

От живота си, от обществото си, от съществуването си искаме физическо здраве, умствено спокойствие и пробуждане на ума и социално благополучие и благоденствие. Това са трите основни търсения на всеки индивид във всяко общество. Трите ни основни търсения в живота са здраве, мир и благоденствие, за да можем да изживяваме живота си с усещане за пълнота, завършеност и цялостност. А духовните изживявания са всъщност само резултат от проявлението на човека, който е постигнал физическото здраве, умственото спокойствие и социалното благополучие. Вярно е, че в продължение на много години йога е останала обвита в мистична обвивка. Но веднага искам да ви кажа, че това не е мистична тема. По-скоро това е предмет, който се занимава с развитието и здравето на тялото, ума и духа. Единственото важно нещо е, че всеки трябва да си постави цел да се развива и да расте в йога. И всеки вид практика в йога задава определена цел, определена насока на всеки клон в йога.

За йога

Чували сте много пъти думичката йога и сте чували и многото видове йога, които се съдържат в целия предмет на йога. Защо съществуват тези видове йога? Само за да достигнем духовни преживявания ли?

Или те ни дават нещо съвсем конкретно, съвсем определено, което можем да използваме и прилагаме в живота си ? За да можете да разберете йога, трябва да оставите встрани своите очаквания и да се свържете с радостите от живота.

Пример, който обикновено давам, за да илюстрирам разбирането за йога, е с две думи. Имаме един сляп човек, в ума на когото се заражда идеята – искам да видя слънцето. В ума на този слепец може да съществува това желание, може да бъде стремеж или някаква негова амбиция, но не и потребност. А потребността на слепеца всъщност е да добие зрение, да може да вижда. И след като вече има зрение, слепецът може да види не само слънцето, както е пожелал, а цялото творение. За това още в началото казах, че трябва да се разделим с очакванията си за мистични изживявания, за достигане на висши трансцедентални изживявания. И трябва да се вгледаме в живота, да започнем да се свързваме с живота, да наблюдаваме как реагираме на ситуациите от живота и да можем да го управляваме по-ефективно.

И всеки различен вид йога ни позволява да достигнем разбиране за изразяване на конкретни качества на нашата личност, за проявление на личността ни и ни помага да постигнем равновесие в живота.

За да ви позволя само да надзърнете в безбрежния свят на йога :

Хатха йога

Хатха йога е за елиминиране на токсините и пречистване на физическото тяло; отстранява блокажите и скованостите на тялото. Целта на хатха йога е постигането на баланс и равновесие в самото тяло и на взаимодействието на различните му органи и системи. И хората, които са се занимавали с хатха йога, твърдят, че практиките им дават оптимално здраве. Здравето е състояние на тялото, в което отсъства стрес. Болестта е проявление на едно стресирано състояние на тялото. И дали страдаме от високо кръвно налягане или безсъние, или пък имаме различни симптоми и проблеми със сърдечната система, дихателните органи или жлезите си, тогава хатха йога се оказва един много удачен инструмент за управление това стресирано състояние.

Съвременната медицина е на по-малко от 100 години. А самата концепция за съвременната медицина – спешната помощ – започва с откриването на пеницилина през Първата световна война. И от тогава традиционната медицина е една система за управление на кризите в тялото. Но също е открила, че е неспособна да регулира нивата на стрес и сътресения в тялото.

Защото за това е необходимо да се отрегулира самият начин на живот.

Един пример : някой страда от високо кръвно налягане и приема лекарства, за да понижи кръвното. Но какво друго да сторим освен това ?! Всеки ден така си взимаме хапчето – сутрин, обед, вечер и си понижаваме кръвното. Но не развиваме никакъв имунитет на тялото си, за да може то само да се справи с тази криза. Или друг пример: човек, който страда от дихателни проблеми. Той използва спрей, за да разшири бронхите и да поеме повече въздух, а също и за да отвори дробовете, за да може лесно да диша. Но след като премине ефектът от лекарството, отново се получават спазми. През цялото ли време ще останете зависими от инхалатори, които да разширяват бронхите ви? Или можете да развиете по някакъв начин тялото си, така че то само да управлява това състояние и да намалите приемането на тези лекарства за управление на кризите.

Много медицински институции и традиционни лекари се вглеждат все по-често и повече в ефектите на йога и начините за нейното приложение за подобрение състоянието на тялото. Защото осъзнават, че здравето не се подобрява с приемането на различни хапчета, таблетки и витамини. А се постига като живеем по-добре регулиран и балансиран живот.

И по този начин йога се превръща в ефикасно и ефективно допълнение към лекарствата, за да можем да подобряваме начините, по които се справяме със стресираното състояние на тяло си в ежедневните ситуации.

И веднъж след като сте постигнали регулиране на живота си, започвате и постепенното намаляване на лекарството и може и да го спрете. Управлението на дозата лекарства, които приемаме, е процес на лекарите. Но управлението на живота ни и подреждането му, е в нашите собствени ръце.

Системата на хата йога и практиките на тази система ни помагат да осъзнаваме своето тяло.

Раджа йога

Друг клон на йога – раджа йога – много често се разбира от хората на запад като медитативна йога.

Но всъщност раджа йога се занимава с управлението на умствените дисбаланси. А умът е един предмет, който до сега в живота си винаги сме пренебрегвали. Обществата, в които живеем, ни учат, че трябва да използваме ума си, за да разберем как да просперираме, да напредваме в материално отношение в живота си. Образователната ни система тренира ума ни така, че той да постигне особени умения, с които да просперира в живота. Но никой никъде не ни учи как да отпускаме и релаксираме стреса на ума. Никой никъде не ни учи как да управляваме разпилените аспекти и проявления на ума си и характера си. От йогийска гледна точка центърът на живота е именно умът. И ако успеем да управляваме ума, можем да постигнем успех както в живота, така и в процеса на познание. И основната идея в раджа йога е да добием способността да управляваме вариращите модификации на ума; способността да управляваме вариращите настроения на ума. И раджа йога се превръща и в система, с която се постига реализация на ума.

Бхакти йога

По подобен начин има и трети вид йога – бхакти йога. Неграмотните и неразбиращите наричат тази йога “йога на отдаването“. А всъщност това е йога на управление на емоциите. Точно както раджа йога се занимава с управлението на ума, а хатха йога – с управлението на физическото тяло, така бхакти йога се занимава с управление на емоциите.

Карма йога

Има и четвърти аспект на йога, който идва последен, но е най-важния – карма йога. Обикновено хората казват, че карма йога е да работиш здраво. Но всъщност карма йога е да се свържем с творческото начало в себе си и да го изразим по възможно най-добрия начин. Така че нашето взаимодействие с живота става обогатено и ни дава възможност този творчески потенциал да съдейства и да благоприятства за постигането на здраве, мир и благоденствие.

По този начин има много други видове йога, които имат една конкретна и определена цел. А практиката на йога в живота на всеки отделен индивид би следвало да бъде интегрирана практика на йога. Тъй като разбирате, че тялото ни е един отделен елемент, който функционира в хармония с всички отделни други страни на ума ни и на цялото.

В китарата има четири струни; някои имат пет, някои имат шест, но нека погледнем една обикновена проста китара. Струните не са настроени. Въпросът е – ще произведат ли звук? Не, звук няма да излезе.

Ако настроим само една струна и оставим другите три не настроени, не можем да създадем никаква музика, никаква мелодия с тази единствена струна. Има хора, които се занимават само с физическото тяло, но то е само една единствена струна в тяхната китара. Има хора, които се занимават с тялото и с ума т.е настройват две струни. Но незнайно защо настройването на тези струни – ума и тялото – не се получава хармонично и те произвеждат съвсем различни и нехармонични звуци. И пак няма мелодия, въпреки че са настроени две струни. Други пък настройват цели три струни – физическо тяло, ум и емоции. Звукът става малко по-добър, но все още не е окончателният, абсолютният звук. И много малко хора всъщност настройват и четвъртата струна, което всъщност е творческата връзка с живота. И когато всичките четири струни са добре настроени, в живота ни може да бъде създадена прекрасна мелодия. Така че виждаме една комбинация от четири компонента – физическо, умствено, емоционално и творческо начало.

И думичката йога означава хармония и съюз в тези четири различни области на съществуванието.

Много философи, които претендират, че знаят много, твърдят, че единството в йога представлява сливане на индивида с Бог. Но това е едно абстрактно и чисто философско разбиране. И остава една далечна реалност в живота ни. Защо съм започнал да се занимавам с йога и как съм стигнал до йога, само аз си знам. И аз ще ви кажа, че вие също го знаете.

Аз започнах да се занимавам с йога не за да постигна себереализация, нито за да постигна самадхи. Започнах да се занимавам с йога, за да мога да настроя струните на моята китара.

И също ще изисквам вие да развиете същото разбиране. Това е все едно слепец да прогледне. И постигането на това познание, на това разбиране е нашето пътуване в йогийския живот.

Йога може да бъде разгледана от четири различни гледни точки:

Първата е практикуването на йога. Веднъж в седмицата отивате в някой йога център и учите асани, пранаяма, релаксация, дхарана, приключвате със занятието и спирате (отивате си). По време на тези седмични занимания, ако успеете да се свържете с тялото си, се чувствате отпуснати. И си казвате – “ Ей, йога е прекрасна практика, аз ще се върна за следващото занятие, следващия четвъртък, следващата седмица “ .

Така че вие започвате да практикувате веднъж или два пъти в седмицата в някой йога център, за да се чувствате добре, след като приключите практиката. Такива хора наричаме временно занимаващи се с йога. Някои хора обичат да се гледат в огледалото, докато правят упражнения за разтягане, за да видят дали правилно балансират. А някои хора създават много усложнени практики, за да могат да повярват, че могат да извършат такива сложни неща.

Много често идват хора на мои занимания и ме питат “кога можем да започнем със стойка на глава?“ , а аз обикновено им казвам, че първо трябва да се научат да стоят на краката си и после да пробват с главата си, после да се научат да стоят на главата си.

Някои хора си създават някакви въображаеми очаквания за живота – това може да се случи, онова може да се случи, и това може да се случи… и по такъв начин се лишават в последствие да забележат всичко останало, защото са тръгнали да постигат това, което са си набелязали. А когато сме се подготвили да изживеем нещо конкретно, също блокираме възможността да изживеем всички останали съпътстващи изживявания, които ни помогнат в процеса на нашата трансформация.

Следователно човек трябва да познава реалностите на живота и своята личност и да се опита да ги управлява. Ако сте гладни, трябва да си осигурите храна, да я поемете, за да задоволите глада си.

Да седнете в медитативна поза, да затворите очи и да си повтаряте “не съм гладен, не съм гладен, не съм гладен “ по никакъв начин няма да ви помогне. А това го правят много хора. Може би те не медитират точно върху глада, а върху различни абстрактни теми, които са именно поради отвлечеността си, по-трудни за постигане.

Тук е мястото да ви разкажа за една много интересна дискусия с нашия гуру Свами Сатянанда. Веднъж някой го попита – е ли йога пътят към себереализацията; възможно ли е да се постигне Бог чрез йога ?

И той веднага и категорично отговорил, че не е възможно да постигнем себереализация и Бог посредством йога. И тогава последвал въпрос – защо всеки си мисли, че с практикуване на йога може да се постигне себереализация и Бог. И отговорът бил, че тези, които си мислят това, имат сериозни умствени проблеми. Отново последвал въпросът защо е така, след като дори индийските текстове индикират, че се постига реализация на божественото начало във всеки от нас. И той обяснил, че умът ни е обусловен в света. Обусловеностите на ума създават бариери около възможностите ни за себеизразяване в живота. Това са лични, културни, социални, религиозни и много други бариери, които ограничават изразяването на личната ни същност. Когато бях малък, някой ми даде една странна играчка от Русия, с която да се занимавам. Т.е преди много време, а не сега. И беше една от онези кукли, които като ги отвориш, вътре има още една, после още една по-малка кукла и така всъщност са пет и шест отделни кукли, които могат да се съберат в една ( т.е матрьошка). Нашият живот е като тази кукла. Социалните обусловености са едната кукла, в която се намираме; културните обусловености са другата и ние сме в тях; религиозните обусловености са следващата. И по този начин много обусловености ни ограничават. В това ограничено състояние как бихме могли да изживеем огромната, необятната трансцедентална природа ?! Умът не е трансцедентален… тогава как очакваме от него да може да разбере, да обхване идеята за трансцеденталното съществувание ?!

През 16 век живял учен, който открил цианита и решил да го тества. Той знаел, че приемайки цианита, ще умре след това, но искал да остави документално свидетелство, че неговото откритие цианита, е било тествано. И седнал с една чаша цианит в едната си ръка и с лист и химикал в другата. Изпил цианита, написал нещо на листчето, припаднал и умрял.

Неговите спътници, други учени, били любопитни да проверят какво е написал. Вдигнал листчето единият от тях и там имало само една буква – “ S “ . И единият учен казал, че това означава, че вкуса на цианита е сладък ( на англ. sweet– сладък ). Другият учен казал, че иска да погледне да се увери в това! Преминало листчето към него и той казал, че това означава солено, а не сладко ( на англ. salty – солен ). Третият учен казал, че иска и той да се увери и да му дадат листчето.

И като го погледнал казал , че това не е нито сладко, нито солено, това е кисело (на англ. sourly – кисело). А мъртвият учен, който лежал на масата, не издръжал повече, вдигнал глава и казал, че само той познава този вкус и пак умрял. Това се случва и с нас.

Всеки си мисли, че е намерил правилния отговор. Но дали това, което те са открили, посредством своя ум, който е ограничен и нетрансцедентален по своята природа, е наистина истинският отговор.

Човек трябва да се справя ежедневно с проявленията на живота, за да може да ги усъвършенства. Това се случва едва когато започнем да се стремим да достигнем целта, която е била определена за този вид йога, така че вие да преследвате тази цел в личния си живот като нещо, което вие искате да постигнете. Ако сте в състояние и напълно и изцяло да се свържете с творческото начало в себе си, то вие ставате последовател на карма йога. Ако сте в състояние да управлявате отклоненията на ума и в същото време да реализирате качествата на ума, ставате последовател на раджа йога. Ако сте в състояние да впрегнете и управлявате властта, мощта и силата на емоциите си, вие ставате бхакти йогин. И ако сте в състояние да се свържете с физическото си тяло и да постигнете пречистване ( чистота на тялото си ), вие ставате хата йогин. И човекът, който следва целта, която е поставена от съответния вид йога, не е практикуващ йога, а сатхак. Сатхак е човек, който се опитва да доведе до съвършенство състоянието, което изживява. Сатхак е човек, който е постигнал съвършенство, превъзходство в това, което прави.

Така че практикуването на йога означава вие да изберете практиките си. Но ако правите практиките, които са избрани от йога, ставате йога сатхак.

На трето място идва йогийският начин на живот. За да можете наистина пълноценно да изживявате йога, да попиете всичко от нея, да практикувате йога, е необходимо да комбинирате садхана ( личната си практика ) с начина си на живот . Само тогава можем да хармонизираме заобикалящото ни и да се освободим от стреса и да управляваме взаимодействието си с живота.

А третата гледна точка към йога е да вземем за себе си йогийския начин на живот.

И четвъртият аспект е да възпитаваме йогийската култура в семейството, обществото и заобикалящата ни среда. Правилното прилагане на йога за разширяване на собствените ни способности е центърът на Сатянанда йога системата. Когато приемете садханата и йогийския начин на живот, тогава животът ви се превръща в едно пътуване в йога.

На пръв поглед изглежда , че аз водя много труден живот, но това не е така.

Аз живея много щастливо, защото йога ме е научила да живея живота, да му се смея, да му се усмихвам и да го обичам. Как може да ми е трудно в живота ! И в крайна сметка аз отрих, че това е истината, това е йога – да живея живота, да му се усмихвам и да го обичам !

А възможностите за човешко развитие са огромни. Ще ви дам един пример : Вървите по пътя. Потънали сте в собствените си мисли, идеи, в графиците на деня. В един момент някой се втурва срещу вас и почти се блъска във вас.

Наскоро са правили проучвания и тези загрижени хора, които са вървяли замислени по пътя си, са попитани дали са видяли човека, който е минал покрай тях и почти се е блъснал в тях. И всеки отговорил, че не е видял този човек. След което тези хора били преведени през процес на релаксация.

След което отново им бил зададен въпросът да опишат човека, който почти се е блъснал в тях, минавайки. И тези хора започнали направо да го описват – висок, такъв пуловер носеше, такива панталони… И постепенно се появява в ума образът на този човек.

Какво ни показва това? Че много неща ни се случват, но ние не ги осъзнаваме. А в същото време си мислим, че сме осъзнати хора. Но всъщност не сме наистина осъзнати. Изживяваме умствени опитности в различни измерения. Живеем на съзнателно, подсъзнателно и несъзнателно ниво.

На съзнателно ниво знаете само, че някой ви е докоснал, минавайки покрай вас. Но в процеса на отпускане, когато потъвате в подсъзнанието си, вие можете да опишете човека, можете да си представите този човек, можете да опишете дори подробности за този човек. Тъй като подсъзнанието всъщност обхваща и запечатва всеки един момент, през който минаваме в живота си. Това е нещо съвсем просто, което може да се случи на всеки един от нас. Можем да разпознаваме, да си представяме, да си спомняме това, което се е случило без съзнателно да сме го осъзнали. А когато постепенно започнете да откривате и да развивате качествата на ума, тогава можете да започнете да ги прилагате в живота.

Вземете със себе си посланието – не да се свързваме с разни въображаеми идеи, а да се свързваме с настоящето и да осъзнаваме как можем да го усъвършенстваме. И това би могло да бъде едно задоволяващо пътуване в йога, ако започнем с тази идея.

Свами Ниранджан
Превод  Светлана Благоева


Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *