ЗА ЧАКРИТЕ – въпроси и отговори
– Свами Сатянанда Сарасвати
Авторски превод: Светла Благоева, Йога студио 108, Всички права запазени.
Каква е връзката между концентрация върху чакрите и пробуждането на кундалини енергията?
Концентрацията върху чакрите е част от Кундалини йога. Разбира се, само ако се концентрирате върху чакрите, това няма да активира кундалини енергията. Преди да се пробуди кундалини, трябва да бъде прочистен и активиран енергийния канал сушумна нади.
Може ли да ни дадете кратко описание на всяка чакра?
Мулахдхара чакра е фината основа или рамка на човешкото съществуване. Мула означава „корен“, адхара означава „да подкрепяш“. В мъжкото тяло тази чакра се намира между ануса и половия орган. В женското тяло се намира в шийката на матката – сервикса, където вагината и матката се събират.
Следващата е свадищана, намира се в коксигиналния плексус – опашката. Свадищана означава „моята собствена обител“; тя е основата, от която повечето хора изразяват себе си в света.
Манипура чакра се намира на гръбначния стълб точно зад пъпа. Думата мани означава скъпоценност, а пура – град, т.е. манипура е „град на скъпоценностите“. Това е центъра, където тялото складира жизнената енергия.
Анахата се намира на гръбначния стълб точно зад сърцето. Анахата означава нечут или неиздаден, това е центъра на неиздадения звук.
Вишудхи чакра е позната като центъра на пречистването, тъй като пречиства и хармонизира всички противоположности и отрови. Във вишудхи, отровата и нектара са отделени и пречистени. Тя се намира на гръбначния стълб точно зад основата на гърлото.
Агия чакра е командния център, където получавате инструкции от вашия вътрешен учител. Думата агия означава управлявам. Тази чакра се намира зад междувеждието, на върха на гръбначния стълб, центъра на главата.
Бинду е там, където хинду монасите остават малък кичур коса, под върха на главата, малко назад. Думата бинду идва от санскритския корен бинд, което значи да разделя. Това е точката на, където едното първо се разделя на много. Бинду е тази точка на главата, която храни цялата оптична система в тялото.
Сахасрара е божествения хилядолистен лотус. Нейната природа е безкрайността. Физическия еквивалент на сахасрара е хипофизата, която контролира всички жлези на ендокринната система.
Тези са основните чакри и всяка една има кореспондираща точка на стимулиране, която се намира в предната част на тялото. Само муладхара няма такава кореспондираща точка, тъй като не се намира на гръбначния стълб; за свадищана – пубисната кост; за манипура е пъпа, за анахата сърцето, за вишудхи е основата на гърлото, за агия е междувеждието, бинду има директна линия към сахасрара.
Интересно е да се отбележи факта че агия чакра е символ на хиндуистите, бинду е символ на мюсулманите, анахата е символа на християните, а манипура на будистите.
Как постигаме повече осъзнаване, усещане за чакрите?
Осъзнаването за чакрите зависи от нивото на духовна еволюция. Когато съзнанието се пречиства чрез духовни практики и садхана, тогава осъзнаването за чакрите е много по-силно и акцентирано.
В различните ни прераждания ние развиваме различни чакри. Ако имате по-силно усещане за някоя от чакрите при концентрация, значи че вашата еволюция може да започне от тази чакра.
Има ли и други чакри по човешкото тяло?
Под муладхара има други чакри, които принадлежат на животинското царство. Те са свързани само със сензитивното съзнание, но не и с менталното осъзнаване. Когато вашето съзнание е еволюирало и израствало през тези чакри, умът ви е бил асоцииран само със сензитивните усещания. Не е имало осъзнаване за Аз-а, за егото, това започва от муладхара нагоре. Тези по-нисши центрове не функционират повече, защото сме ги трансцедентирали, т.е. преминали и те повече нямат значение за нас. Всъщност има 7 висши и 7 нисши чакри, представляващи 14 нива на съзнанието.
Защо лотусите на чакрите имат различен цвят?
Така, както цветята в градината имат различни цветове според вида им и мястото, където виреят, така и в човешкото съзнание има цветя, представляващи различни нива на развитие и еволюция. Те символизират вътрешното съзнание, вътрешната слава. Човек може да приеме себе си за композиция от цветя с различни цветове.
Може ли да ни разкажете повече за Сахасрара?
Сахасрара е най-висшата, божествена. Това е кулминацията на кундалини шакти. Седалището на кундалини е в муладхара чакра, докато жилището на Шива, Пуруша или висшето съзнание е в сахасрара. Шива и Шакти са двете вечни същества. Сахасрара е центъра на висшето осъзнаване, там има чисто осъзнаване, само осъзнаване. Няма действие, няма активност, движение, креативност, вибрация, то е абсолютно неподвижно и спокойно. Шакти обаче е динамична, креативна, мобилна, пълна с вибрация. Когато Шакти се изкачи до сахасрара и се обедини с Шива, се получава огромно пробуждане и се ражда ново ниво на съзнание.
Има ли по-лесен начин да се концентрираме върху точките на чакрите, ако имаме трудности с това да ги локализираме?
Да, има няколко жокера. Как да откриете точното място на муладхара чакра? Да го докоснете – определено няма да стане. Но пък може да практикувате концентрация във върха на носа – насикагра дришти и тогава съзнанието само ще усети точката на муладхара.
Как да се концентрирате върху агия чакра? Не може да се локализира, може само да се визуализира. Първо се концентрирайте върху междувеждието. Ако и с това се затруднявате, може да поставите балсам в междувеждието или просто леко да го навлажните, за да усетите кожата там по-лесно. Когато затворите очи, ще имате по-силни усещания за междувеждието. Ако сложите точка (бинди) както индийците си слагат, това ще насочи много лесно вниманието ви там. Веднъж вече локализирали тази точка, всеки път вече ще става спонтанно.
Може ли да предложите техника за концентрация върху всички чакри?
Ще кажа няколко метода. С концентрация върху точките на чакрите по гръбначния стълб или върху техните съответстващи точки в предната част на тялото, заедно с музикален инструмент пейте скалата: са ре га ма па дха ни са или до ре ми фа сол ла си до.
Пейте всеки звук в съответствие с чакрите и се изкачвайте нагоре или пък слизайте надолу с осъзнаване на чакрите, от муладхара до сахасрара.
Друг метод включва мантри. Всяка чакра има биджа мантра: лам, вам, рам, ям, хам, ом, от муладхара до агия. Практикувайте джапа, повторение на биджа мантрите в съответствие с всяка чакра, като в същото време се концентрирате в съответната точка. Например – концентрирайте се в муладхара и повтаряйте лам, лам, лам, после се концентрирайте в свадхищана, повтаряйте за няколко минути вам, вам, вам… Продължете така нагоре по центровете със съответните мантри.
Може също да се използват янтри и мандали, които са свързани със съответната чакра, или пък с татвата, елемента на чакрата. Ще откриете че в различните религии има техники, при които се прилага концентрация върху елементите, огън, вода, земя и въздух.
Това са само няколко примера за техники, има още много.
Има ли полза да се концентрираме само върху една чакра, вместо върху повече?
Когато се концентрирате върху една чакра, тогава пробуждането е в съответната чакра. Всяка чакра е седалище на определено изживяване. Когато се концентрирате върху манипура, ще усетите голям приток на енергия. Когато се концентрирате върху анахата, ще има усещане за покой. Ако се концентрирате върху агия, ще има изживяване за светлина, ако се концентрирате върху свадищана ще има изживяване на блаженство, близко до това, което се получава при сексуално общуване.
Това са само няколко примера. С времето ще се развива и концентрацията ви, тогава ще се пробуждат и съответни качества, свързани с чакрите и умът ще се променя. Също е възможно да се появят и психични сили като телепатия, ясновидство, ясно чуване, предсказания и подобни.
Ако човек е взимал наркотици в миналото, дали това би попречило на пробуждане на чакрите?
Не, но веднъж вече освободили се от наркотичната зависмост е нужно да пречистите тялото с хатха йога и пранаяма. Нервната система, мозъка, кръвта, дихателната система, жлезите, всъщност цялото тяло трябва да бъде свободно от токсини, за да настъпи пробуждане на чакрите.
Дали операция на гръбначния стълб би повлияла върху чакрите и надисите там където е била операцията?
Аз познавам млад мъж, който страдаше от рак на гръбначния стълб. Първо го срещнах в Лондон, малко след като му бе направена операция. Тогава още беше болен. Започнах да го уча на асана, пранаяма, прана видя и други тантра практики. Той се излекува и по време на практикуването имаше красиви изживявания в областта на гръбначния стълб. В медитация той видя Дурга, имаше усещания в муладхара чакра, когато се концентрираше във върха на носа и подобни.
Освен този младеж познавам и много други хора с операция на гръбначния стълб и разбрах, че автономната нервна система – симпатикова и парасимпатикова, продължават да функционират в добър баланс въпреки намесата. Въпреки операциите и намесите, това не нарушава енергийте центрове и канали. Но разбира се това не е окончателно, има нужда да се направят повече изследвания в тази област.
Превод Светлана Благоева
Yoga magazine, October 1980
Satsang on chakras – original article