Йога и психология –
Риши Вивекананда – Д-р Брайън Томсън е практикуващ австралийски психиатър. Интересното е, че използва в своята работа с пациентите йога практики, които дават обнадеждаващи резултати.
Между 1977 и 1986 г. д-р Томсън обикаля света, като по-голямата част от времето си престоява в Индия. Обучението по йога получава в Бихарската школа по йога под ръководството на Парамахамса Сатянанда.
През целия този период той изучава възможностите за съчетаване на съвременната медицинска наука и йога и преподава своя опит. Той гостува в България по покана на Българска Йога Асоциация и изнесе две лекции в Пловдив и София, проведе и семинар в Банкя. Д-р Риши Вивекананда бе така любезен да отговори на въпроси на списание ЕВА.
- Д-р Вивекананда, как вие – лекар, образован по традиционната образователна система, стигнахте до йога?
Всичко започна от жена ми, която е балерина и искаше да бъде винаги много елегантна и много гъвкава. Тя започна да се занимава с йога, научи всички асани, скоро стана заместник на учителя на групата. Бяхме женени от четири години. Можех да видя в нея колко голям е ефектът от йога. Дотогава бях скептично настроен. Можех да видя как нейните ученици започнаха също да се усъвършенстват и да се чувстват щастливи.
Към края на 60-те години и аз започнах да се занимавам малко с йога. Намери се човек, който стана наш учител – Свами Сатянанда. Дойде в Австралия на посещение и аз се включих в групата под негово ръководство. Тогава бях практикуващ психиатър и за мен беше много впечатляващо, че тези практики, които усвоявахме в йога, които бяха простички на вид пози за физическо здраве и усъвършенстване, техниките за медитация, влияят върху съзнанието и разтоварват от емоционалния стрес.
Тогава започнах да ги прилагам в медицинската си практика.
- Къде е мястото на теорията за реинкарнацията в лечението на психичните заболявания?
Идеята за реинкарнацията е част от едно учение за кармата и понякога тя се прибавя към учението йога. За да се занимава човек с йога, въобще не е необходимо да вярва в прераждането. Но хората, които вярват в това, по-малко се безпокоят за всекидневието си. В началото на 70-те години започнах да давам на хората с психични заболявания йога практики. Много скоро след това колеги започнаха да ми изпращат пациенти.
- Може ли йога да измести по някакъв начин транквилантите, използвани и от хора с психични проблеми, и от здрави хора?
Не за всички, мисля. Макар че хората, които приемат транквиланти само за успокоение, биха могли да се справят само с помощта на йога. Има тежки душевни заболявания, които могат да бъдат овладени само с помощта на лекарства. Такива са шизофренията, маниакалните депресии, склонността към самоубийства. В тези случаи лекарствата са животоспасяващи. Трябва да се търси балансираната гледна точка към психично болните.
- За всяко психично заболяване ли се назначава индивидуална йога практика или има универсални техники, повлияващи всички?
Сатянанда йога е интегрална и всеобхватна система. Курсовете, които аз водя, започват с малко мантра в началото, с малко релаксация, с прости пози и балансиращи дихателни техники, и завършват с техники за дълбока медитация. Това е много балансирана група практики и може да помогне на почти всички пациенти. Погледнато от друга страна, лекар като мен винаги може да упражнява професията си без да променя своята парадигма.
Когато обаче се запознае с йога, натрупа опит, му става ясно, че тя е необходимост в работата с пациентите. Най-малкото започва да изпраща своите пациенти на уроци и курсове по йога.
- Може ли чрез занимания с йога да се предотврати развитието на психично заболяване, ако човек е наследствено обременен?
100% унаследяване няма. Има склонност към проявяване на психични разстройства. Дори при хора, двустранно обременени с психични заболявания, те се проявяват само в 50 на сто от случаите. Трябва да отбележим фактора стрес като отключващ. И тъкмо там може да се противодейства на тенденцията чрез йога практики. Йога е много добра система за преодоляване на стреса.
- Напоследък се наслагва мнението, че заниманията само с физическите аспекти на йога изместват същността на философията. Вреди ли модата в отношението към йога според вас?
Ако хората започват да се интересуват и да се занимават с йога, дори и това да се ограничава само с физически упражнения или медитационни практики, това е добре, прекрасно е. Ето, дори и Мадона го прави. Искам само да отбележа, че това не може да става с помощта на телевизията. Всеки трябва да го прави с жив учител, тъй като само той може да го поправи в случай, че нещо греши. Това е задължително, когато се усвояват медитативни техники – трябва учител, който да е преживял тези състояния, с касета не става.
- Живяли сте дълго в Северна и Южна Америка – каква беше целта на престоя ви там?
Пет години бях там в началото на 80-те години. Правех това, което правя и сега. Движех се от място на място, изнасях лекции, повечето в университети. Правех семинари.
- Има ли място йога в превъзпитанието на лишените от свобода?
В Индия се правят подобни изследвания от единствения в света признат от правителството йога университет. И вече има резултати от сериозни проучвания върху ползата от йога в затворите.
Те са изразени дори в графики и таблици и са твърде обнадеждаващи. Намалява недоволството, агресията, повишава се вниманието към това, което правят. Има вече затвори в Индия, в които действат програми за обучение по йога. Но йога има и други социални приложения. Дава добри резултати при зависимите от наркотици, при подготовка за раждане на бременните жени… Обикновено хората са склонни да се обръщат към йога за помощ, когато се случи някоя беля. Така се случи и с мен, между другото.
Не бях наркоман, разбира се. Но търсех нещо по-добро от това, което бях учил и което използвах в моята работа, воден от желанието да помогна на своите пациенти. Тогава още не бяха толкова популярни психологичните школи с хуманистична ориентация.
- Има ли школа в психиатрията и психологията, на която вие сте убеден привърженик?
Не, нищо от известните теории не се приближава до сегашните ми убеждения. В йога психологията и йога философията на практика са много по-обширни и дълбоки от която и да било друга теория и практика в психологията и психиатрията. Центърът на йога е духовното извисяване, тъкмо това, което ни липсва. Вярвам, че задълбоченото познаване и заниманията с йога ще доведат до постепенно изместване на останалите популярни теории в науката психология и психиатрия.
Повечето от тях твърдят, че психичните проблеми се дължат на потиснати впечатления от миналото. Йога се занимава с несъзнаваното, има много йога практики, чрез които можем да получим достъп до тази част на ума и да се справяме с нея. Йога ни дава физически баланс и спокойствие на ума.
- Накрая искам да ви попитам от какво се нуждаете, за да бъдете щастлив?
Аз съм щастлив. Мисля, че задоволството е условие за да е човек щастлив.
- А в материален план?
Разбира се бих предпочел да не спя навън на снега, но в последно време водя много по-семпъл живот и изпитвам удоволствие от това.
Д-р Риши Вивеканда е написал книга за Практическа психология на йога, която горещо препоръчваме като четиво.